Ledarutbildning för schema
![](https://www.alamanco.se/wp-content/uploads/2024/09/business-people-are-having-a-discussion-2023-11-27-05-04-49-utc-scaled.jpg)
Äldreomsorgen har stora utmaningar.
Äldreomsorgen har stora utmaningar. Om det råder det enighet.
Debatten är ofta ytlig. Många hävdar att problemet är brist på resurser. Problemen är mer komplexa än så. Den viktigaste frågan i dagsläget är i stället: Kan vi använda resurserna på ett smartare sätt? Alamancos slutsats är att nya arbetssätt behöver utvecklas. Äldreomsorgen står inför en stor kulturförändring. Den kommer att ta tid och kräver uthållighet.
- Äldreomsorgen är inte i första hand underbemannad, utan felbemannad.
- Det är vanligt att 30–40% av arbetstimmarna görs av tillfälligt anställda. Det blir inte en bra arbetsorganisation.
- Stor personalrörlighet försvårar att ha koll på ekonomin. Kontinuiteten för brukarna blir lidande.
- Timavlönade ska ersättas av tillsvidareanställda. Ordinarie personal ska vara sina egna vikarier. Alla som vill ska få möjlighet att arbeta heltid.
- Alamancos erfarenhet är att en stabil bemanning med bra kontinuitet kan skapas inom ramen för befintlig budget.
Dessa utmaningar kräver ett tydligt ledarskap.
Vår erfarenhet är att många ledare inte har fått rätt förutsättningar för ett sådant ledarskap.
Många ledare inte har fått rätt förutsättningar för ett sådant ledarskap. Man känner sig osäker hur man ska hantera bemanning och schema. Stödet saknas för att kunna utöva ett resultatinriktat ledarskap.
Alamanco kan på uppdrag av kund utarbeta en ledarutbildning i bemanning och schema som utgår från den lokala organisationens behov. En utbildning kan omfatta följande områden:
- Uppdraget som ledare för bemanning och schema: Vilka är mina utmaningar?
- Vad är bemanningsekonomi? Hur kan jag förstå mina personalkostnader på ett nytt sätt?
- Budgetprocessen: Hur kan jag påverka den? Hur kan jag använda resultatrapporterna? Hur bör jag tänka om sambandet mellan årsarbetare i budget och bemanning?
- Sambanden arbetsorganisation, bemanning och schema
- Hur skapa en arbetsorganisation med små arbetsgrupper med fast omsorgskontakt/ kontaktmannaskap som kan ta ansvar för planeringen av sitt arbete?
- Schemaprocessen: För- och nackdelar med rörligt ”önskeschema” och grundschema. Hur påverkar olika former för helgtjänstgöring bemanning och balans i schemat? Hur kunna ta bort delade turer? Hur skapa och använda resurstid i schemat för att ersätta frånvaro? Hur göra medarbetarna delaktiga i att utarbeta sitt nya schema? Hur kostnadsberäkna det nya schemat i förhållande till budget och tidigare resultat?
- Resultatuppföljning: Vilka data behöver jag från ekonomisystem, lönesystem, Treserva, TES och andra system för att kunna utvärdera hur resurserna används?
- Stöd: Vilka former av stöd kommer jag att behöva under ett inledningsskede för att utveckla min ledarroll?